5 Eylül 2017 Salı

Çalıkuşu | Kitap Yorumu


Herkese merhaba :)  Çalıkuşu uzun zamandır okumak istediğim kitaplardan biriydi. Ama nedense kendimi Türk Edebiyatı'na karşı garip bir ön yargıya kaptırmışım. Dolayısıyla kitabı okumayı hep erteliyordum. Ama geçtiğimiz günlerde kitabı kütüphanede görmem üzerine artık okunma vaktinin geldiğini düşündüm ve bunca zaman okumayı ertelediğim için kendime kızdım. Çalıkuşu yıl içinde okuduğum en iyi kitaplardan biri olmasının yanında, okuduğum en güzel aşk hikayesine sahipti. Çok severek okudum.


"İnsan birini sevmek felaketine uğradı mı esir gibi bir şey oluyor.."


Kitaba adını da veren 'Çalıkuşu' ana karakterimiz Feride. Kitap, Feride'nin yazdığı günlüklerden oluşuyor. Hikaye Feride'nin çocukluğundan başlayarak hayatını, Kamranla olan aşkını ve Anadolu'da yaşadığı öğretmenlik ve hayat deneyimini içeriyor.

Bir kadının, hele ki 1920'li yılların Osmanlısı'nda yaşayan genç bir kadının, insanların ön yargı ve engellemelerine rağmen hayatını sürdürebilmesi, başkalarının hayatında da iz bırakabilmesi takdire şayan. Sanki gerçekten de Feride isimli bir öğretmenin günlüğünü okuyormuş gibi hissettim kimi zaman. Garip değil mi?

Feride karakterini de çok sevdim. Bütün delidoluluklarını, çocuksu neşesini, gözü karalığını, cesaretini, iyiliğini, masumiyetini.. Her özelliği olmasa da, Feride'nin kimi özelliklerini kendimle bağdaştırdım. Her ne kadar doğru olmadığını bilsem de, sanırım ben de Feride'nin yerinde olsaydım aynı şekilde davranırdım.



Kitabın yakın zamanda çekildiğinden dolayı bir dizisi olduğunu biliyordum. Ama bir filmi de varmış, onu da yeni öğrendim. Hem filminde, hem dizisinde dikkatimi çeken bir husus var. Kamran'ı hep esmer bir oyuncu canlandırmış. Oysa kitapta altını çize çize Kamran'ın sarışın, ince yapılı bir genç olduğundan bahsediliyor.  Her ne kadar Burak Özçivit - Fahriye Evcen ikilisini sevsem de bu durumu biraz yadırgadım. Ama bunun haricinde Burak Özçivit'i Kamran olarak kabullenmekte zorlanmadım. Tabii bir de oyunculuklarını izlemek gerekli. Bir ara dizisinin de kimi kısımlarını izlemek istiyorum. Malum, Türk dizileri baya uzun oluyor.

Eğer kitabı hala okumadıysanız ve çekinceleriniz varsa, bütün o çekinceleri kovalayıp bir an evvel kitabı okumanızı öneririm. Kitabın dili de ağır değildi. Zaten olayların akıcılığından her şeyi unutuyorsunuz kitabı okurken. Sanırım daha fazla Reşat Nuri, daha fazla Türk klasiği okumalı. 

Şimdilik hoşçakalın. Bol kitaplı, musmutlu günler :)



ALINTILAR


''Pür ateşim açtırma benim ağzımı zimhar 
Zalim, beni söyletme, derunumda neler var,
Bilmez miyim ettiklerini, eyleme inkar,
Zalim, beni söyletme, derunumda neler var!''


''Aydınlık, hasta gözleri nasıl incitiyorsa, saadet de hasta gönülleri öyle sızlatıyor. Hasta gözler gibi hasta gönüller için de karanlıktan iyi ilaç yok.''


''Ne bileyim, insan kalbi, öyle anlaşılmaz bir şey ki!..''


''Sevmek denen şeyin rolü bu kadar insanı yakıp titretecek bir şey olursa kendisi kim bilir neydi?''


''O vakit, sadece gözlerim ağlamıştı.Bu gece gönlüm ağlıyor.''


''Derdimiz eksik gibi niçin başımıza yeni bir sevda satın almalı?''


"İnsanlar, bilmem bu hareketime ne der? Herhalde ben insanların hakkımda söyleyeceği, düşüneceği şeylere çoktan tükürmüş bir adamım."


-Şimdi söyle bakalım Kâmran, gülbeşekeri beğendin mi?
Genç adam gülerek cevap verdi:
-Beğendim
-Sevdin mi?
-Sevdim
-Bir daha söyle.
-Sevdim.
-Öyle değil Kâmran, "Ben gülbeşekeri sevdim." de.
-Ben gülbeşekeri sevdim.










19 yorum:

  1. Reşat Nuri'nin eserlerini çok severim ben. Çalıkuşu da ayrı güzel.Emeğine sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten çok güzel bir kitaptı. Kitapları kütüphaneye teslim tarihim de geldi. Belki sıradaki kitabım başka bir Reşat Nuri kitabı olabilir :)

      Sil
  2. Acımak'ı çok merak ediyorum ben. Bunu da ayrıca. Bu ay olmasa da en kısa zamana ben de okumak ve artık tanışmak istiyorum Reşat Nuri Güntekin'le :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kütüphane ziyaretimde Acımak'ı aldım. Önümüzdeki günlerde okuyacağım bakalım :)

      Sil
  3. Çalıkuşunun çok eski bir dizi versiyonu daha var.Aydan Şener ve Kenan Kalav oynuyor baş roller. TRT dizisi.
    Reşat Nuri Güntekin'in Akşam Güneşi ve Kızılcık Dalları romanlarını da severim.Hafif ironik bir dille yazmış.
    Kütüphaneden kitap almak iyi oluyor yoksa yetişmek mümkün değil kitap almaya 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında Reşat Nuri'den okuduğum ilk kitap Akşam Güneşi'ydi ama o zamanlar orta okula gidiyordum. Sanırım bu yüzden Reşat Nuri kitaplarının devamını getirmeyi bu kadar geciktirdim. Olsun, geç olsun da güç olmasın :) Kütüphaneler gerçekten de kurtarıcı ^^

      Sil
  4. Aynı ben de sizin gibi ön yargılıyım. Garip bir şekilde kendi klasiklerimizden uzak duruyorum. Eskici dükkanı var mesela kitaplığımda sayfasını açmadım. Ortaokul yıllarımda okudum elbet ama hiç bişey hatırlamıyorum haliyle...
    Yolunuz düşerse bana da beklerim kahve içer kitaplardan laflarız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her ne kadar sık okumasam da Türk Edebiyatı'ndan bir şeyler okuduğumda tadı damağımda kalıyor :) Ama artık Türk yazarlarımızın kitaplarını daha sık okumaya karar verdim. Hemen bloğunuza bakıyorum :)

      Sil
  5. Kütüphaneye gidebilmene çok imreniyorum. :) Benim oturduğum yere yakın hiç kütüphane yok maalesef. Bu yüzden kıymetini bil lütfen. :) Bu arada hayırlı olsun Çalıkuşu'nu okumuşsun! ^_^ Ben hiç Reşat Nuri okumadım. :/ Ama eminim iyidir. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olsun sahaflar var. Olmadı kitaplarını okuyacak eş dost akraba var :) Bugün de Acımak'ı aldım kütüphaneden. O nasıl ilerleyecek merak ediyorum ^^

      Sil
  6. Aydan Şener'in oynadığı dizi şeklini çok sevmiştim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanırım benim film olarak bahsettiğim Aydan Şener'in oynadığı diziymiş az önce fark ettim ^^

      Sil
    2. Aa filmi de var. Türkan Şoray ile Kartal Tibet oynuyor.Çok eski siyah beyaz bir film.Ama bence en güzel çalıkuşu da o zaten.Mutlaka izlenesi bir film 😊

      Sil
    3. Türkan Şoray oynuyorsa tamamdır zaten :)

      Sil
  7. Çalıkuşu'nu kim okusa çok beğenip övüyor, ne kadar merak etsem de okuyamadım henüz. Kitaplar dizi/filmlerden çok daha iyi. Özellikle Feride karakterini ve coşkunluklarını merak ediyorum, bu sıra Batı edebiyatına yoğunlaştım Türk edebiyatına bir geçemiyorum yaa. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Batı Edebiyatı beni de daha çok çekiyor kendine ne yalan söyleyeyim ^^ Ama Reşat Nuri kitaplarına bayıldım :)

      Sil
  8. Google plus da link için resim görünmüyor.

    YanıtlaSil
  9. hem orta okulda hem lisede okuduğum, tadına doyamadığım dönüp dönüp bir daha okusam hiç bıkmayacağım kaliteli bir eser. Ben aşk romanlarını hiç sevmem, yani en azından sadece aşk anlatılmayacak kuru kuru arada bir macera bir entrika da olacak. Ama bu kitaptaki duygu tahlilleri bile beni asla sıkmadı. Feride ile kendimi özdeşleştirdim. kitabı o kadar çok seviyorum ki hala kitaplığımda baş köşemde durur başımın tacı. sende çok güzel yorumlamışsın. o zamanlar alıntı alarak okumuyordum bu güzel alıntıları nasıl da kaçırmışım ellerine sağlık : D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günümüz aşk romanlarını sevmiyorum ben de. Birbirinin aynısı karakterler. Hatta bu tip kitapları medyanın şekillendirdiğini düşünüyorum. Güzel bir kız karakter, yakışıklı bir erkek karakter, biraz dram, bolca romantizm, azıcık da saf kız karakterimizi aşağıladık mı tamamdır -,- Ama gerek dünya edebiyatındaki, gerek Türk edebiyatındaki geçmiş dönemlerde yazılmış, en azından okuduğum, kitapları çok daha özel ve çok daha naif buluyorum. Yazımı beğenmene çok sevindim :)

      Sil