3 Haziran 2017 Cumartesi

Kadınlar - Eduardo Galeano | Kitap Yorumu


Kitabı geçtiğimiz kitap fuarında içeriği hakkında pek bir bilgim olmadan kapağını çok beğenerek almıştım. Kadınlar, Eduardo Galeano'dan okuduğum ilk kitap oldu. Bir derleme olduğu için yazarın üslubu hakkında net bir fikir edinemesem de emek verildiği çok belli olan bir kitap.


"Bir kadın sabah erkeğe dönüşmüş olarak uyandığında ne olacaktı? Şayet aile ortamı antreman sahası olmasa erkek çocuk hükmetmeyi, kız çocuksa boyun eğmeyi nereden öğrenecekti? Ya çocuk yurtları olsaydı? Ya evin erkeği temizlik ve mutfak işlerini paylaşsaydı? Ya masumiyet saygıdeğer olsaydı? Ya akıl ve duygu kol kola gitseydi? Ya vaizler ve gazeteler doğru söyleselerdi? Ya kimse kimsenin sahibi olmasaydı?"


Dünyanın çeşitli yerlerinde, çeşitli zamanlarda yaşamış birbirinden farklı birçok kadının geçmişten günümüze yaşadıkları haksızlıkları konu alıyor kitap genel olarak. Kitabı okurken kadının kesinlikle hiç hak etmediği halde maruz kaldığı kötü, hatta iğrenç muameleleri daha net bir şekilde görüyorsunuz. Kitapta anlatılanların nesnellikle dile getirilmesi beni en çok etkileyen unsur oldu.

Dediğim gibi, kitap bir derleme olduğu için yazarın üslubu hakkında tam olarak bir fikir edinemedim ancak yazarın böyle çarpıcı bir konuyu bu şekilde ele almasını sevdim. 
Şunu söylememde de yarar var ki, her ne kadar kitabı beğensem de kitabın başlarında tam olarak tatmin olamamıştım. Ben daha çok yazarın kişisel fikirlerinin ağır bastığı bir kitap okumayı bekliyordum. Sonrasında yazarın olayları olduğu gibi ele alması beni afallattı açıkçası. Ancak kitabı bitirdikten sonra bir süre kendime gelemedim ve kitabın beni beklediğimden daha çok etkilediğini fark ettim. Çünkü malesef ki, zaman içinde her ne kadar şekil değiştirse de yıllar içinde güncelliğini yitirmeyen, yitiremeyen bir konuyu ele alıyor yazar. İşte beni en çok etkileyen de bu oldu.

Kitabı ınstagram hesabımda da yorumladım. Şimdi fark ediyorum ki, ne kadar da acımasız ve haksız davranmışım kitaba karşı. Ancak hala şu sözümün arkasındayım: Kitaba beklentisiz başlamakta yarar var. Zaten her kitap için geçerli değil midir bu durum? Beklentisiz başlanıldığında etkisini daha iyi hissettireceğini düşünüyorum kitabın.
Kadınlar, Eduardo Galeano'dan okuduğum ilk kitap olsa da kesinlikle son kitap olmayacak.
Şimdilik hoşçakalın. Bol kitaplı, güzel günler. :)








2 yorum:

  1. Sel Yayınları'nın kitaplarını beğeniyorum. Başlığı da ilgi çekici. Fuarda denk gelirsem almak isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sel Yayınları'nı ben de seviyorum. O zaman özellikle standdaki görevli baya ilgilenmişti benimle. Böyle olunca da kitabı alıvermişim :D

      Sil