22 Nisan 2017 Cumartesi

Kızıl Yükseliş | Kitap Yorumu


Herkese merhaba. :) Aslında kitap daha ilk çıktığında almıştım. Hatta internet üzerinden yaptığım ilk kitap alışverişiydi. O zamandan bu zamana kitabı en az bir 2-3 kez okumaya yeltensem de bir türlü sonunu getirememiştim. Olmuyordu işte bir türlü. Oysa ki herkes bayılarak okumuştu kitabı. Ama geçtiğimiz günlerde, kitap adeta parladı gözlerimde. Sebebini bilmiyorum ama okumak istedim ve kitaba bir şans daha verdim. İyiki de o şansı vermişim, zira kitabı okuduktan sonra bunca zaman yaptığım haksızlık için gerçekten pişman oldum. Belli bir kısmı aştıktan sonra her şey günlük güneşlikmiş meğersem. Nasıl da sabırsızmışım. Ah ah!


"Ölüm söylediğin kadar boş bir şey değil. Asıl boşluk, özgürlük olmadan yaşamaktır, Darrow. Boşluk; korku, kayıp ve ölüm korkusu tarafından zincire vurulmuş halde yaşamaktır."


Kitabımız Mars'ta geçiyor. Evet, basbaya o ortamı hissediyoruz okurken. Ana karakterimiz ise Darrow isimli genç bir Kızıl. Peki nedir, kimdir bu Kızıllar? Hemen açıklayayım efendim. Mars'ta insanları çeşitli renkler altında gruplamışlar. Kızıllar, Gümüşler ve Altınlar bunların başlıcaları. Ama Pembeler, Yeşiller, Obsidiyenler gibi arka planda tutulan topluluklar da var. Bir nevi kast sistemi gibi düşünebiliriz aslında bu durumu.
Altınlar en üst katmanda bulunuyor. Yani en asil, en yüce, bir nevi yönetici sınıf Altınlar. Diğer bütün renklerse Altınlar için yaşıyor diyebiliriz. Kızıllarsa en alt katmana mensup. En kötü şartlarda yaşıyor ve en ağır koşullarda çalışıyorlar. Düşünün, 40 yaşına gelmiş birine yaşlı diyor Kızıllar. Çünkü o kadar kötü hayat koşullarına sahipler ki, o kadar bile yaşayamıyorlar. Yerin altını kazıyorlar durmadan. Mars'ın atmosferini Dünyalaştırmak için. 



Darrow'sa bir cehennem dalgıcı. Yani yerin en derinlerini o kazıyor. Darrow 16 yaşında evli bir genç. Evet, bu toplulukta erkekler 16, kızlar 14 yaşında evlendiriliyorlar ki soyları tükenmesin. Çünkü zaten genç yaşta ölüyor bir çoğu. Darrow'un karısının ismiyse Eo.
Eo hayalleri olan, umut dolu bir kız. Sistemin değiştirilebileceğine, düzeltilebileceğine inanıyor. Ancak bu hayaller ona sadece ölüm getiriyor. Ama ölümü bile arkasında umut bırakıyor. 
Kitabımızın bundan sonrasında çeşitli olaylar sonucunda Darrow da ameliyatlarla bir Altın'a dönüştürülüyor. Hem de en güçlülerinden birine. Ve sonrasında prestij sahibi olması için onu Altınlara eğitim veren bir nevi savaş kampına gönderiyorlar. Bol kanlı ve entrikalı bir kamp burası. İşte sonrasında da özgürlük savaşı başlıyor zaten.


''Çelik güçtür. Para güçtür. Ancak bütün dünyalarda esas güç, kelimelerdir.''


Kitabı Açlık Oyunları'yla karşılaştıranlar da olmuş. İkisinin de türünün distopya olması dolayısıyla ister istemez belli başlı ortak noktaları olsa da, Kızıl Yükseliş'in oldukça özgün bir kurguya sahip olduğunu düşünüyorum ben. Kitabı ilk okuma girişimlerimde de aynı kanaatteydim zaten. Sadece o zamanlar uygun anı yakalayamamışım demek ki. Yoksa başka bir açıklama bulamıyorum bu duruma. Çünkü kitabı gerçekten beğendim. Sağlam bir kurgu üzerine sağlam karakterler yerleştirmiş yazar. Üstelik yazarın üslubunu da sevdim. Öyle ki, kitabı 4 gün içerisinde fırsat bulduğum her an okuyarak bitirdim.
Ne kadar kazıklanmış gibi hissetsem de (ki bence öyle) ciltlisini almışım o zamanlar. Tamam, gerçekten kaliteli bir baskısı var kitabın. Hem ciltli olduğundan dolu dolu geliyor insanın eline ama bu durum etiket fiyatının arşa yükselmesine mazeret değil bence. 
Serinin devam kitaplarını almayı da istiyorum açıkçası. Ama muhtemelen karton kapak haliyle alırım artık kitapları. Kahrolsun fakirlik..
Bu tarzdaki kitaplardan hoşlanıyorsanız şans vermenizi tavsiye ettiğim bir kitap Kızıl Yükseliş. Üstelik ayakları yere basan bir seri başlangıcı. 
Neyse, şimdilik hoşçakalın. Bol kitaplı, musmutlu günler. :)








10 yorum:

  1. Gayet güzel yorumlamışsın. Kitap merak uyandırdı. "Çelik güçtür. Para güçtür. Ancak bütün dünyalarda esas güç, kelimelerdir." Sözü oldukça etkileyici. Ayrıca izleyicilerine katıldım. Bloguma beklerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzun süredir bu tarzda bir kitap okumadığımdan da olacak ki kitabı gerçekten sevdim. Ayrıca teşekkürler. Ben de bloğuna dönüş yapıyorum hemen ^^

      Sil
  2. bende de merak uyandırdı alınacaklar listeme ekleyeceğim :)

    YanıtlaSil
  3. Bana da konusu Açlık Oyunları'nı anımsattı ama kurgusu güzel ve özgün demişsin. Denk gelirsem şans vermek isterim. Madem seriymiş kesin filmini yaparlar bak öneri makinesi demişti dersin 😂😂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tam filmi yapılmalık bir kitaptı zaten. Yakında haberini duyarsak şaşırmam ben de ^^

      Sil
  4. Bazı kitapların okunma zamanı oluyor işte, o modda olunca daha çok seviyoruz :)) Bu seriyi çok gördüm ama henüz okumadım. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabı bu kadar seveceğimi düşünmemiştim. Hala bir şeylerin eksikliğini hissetsem de (ne olduğunu bulamadım) yine de beğendiğim bir kitap oldu. Umarım serinin devamı da böyledir ^^

      Sil
  5. aa bakayım bakalım oğlumda var mı :D merakımı celbettin :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım vardır ve umarım seversiniz ^^

      Sil