29 Nisan 2017 Cumartesi

Hayvan Çiftliği | Kitap Yorumu


Herkese merhaba. :) Hayvan Çiftliği'ni de bitirdiğime göre, bu ay Orwell'dan iki kitap okumuş bulunuyorum. Aslında kitabı bundan yaklaşık 3 yıl öncesinde okumuştum. Ancak o zamanlar kitabı tam olarak anlayamamışım. O yüzden tekrar okumak istedim. Muhtemelen aradan zaman geçtikten sonra kitabı tekrar okuyacağım. Çünkü, Orwell'ın yapıtları eskimiyor, geçerliliğini yitirmiyor. Hayvan Çiftliği de bunlardan biri.


''İnsan üretmeden tüketen tek yaratıktır. Süt vermez, yumurta yumurtlamaz, sabanı çekecek gücü yoktur, tavşan yakalayacak kadar hızlı koşamaz. Gene de tüm hayvanların efendisidir.''


Hayvan çiftliğini diğer kitaplardan ayıran belirgin bir özelliği var. Karakterleri insanlar değil, hayvanlar. Bir çiftlikte yaşayan hayvanlar, yaşadıkları eziyet ve sömürgeye artık dayanamayıp başkaldırıyorlar ve çiftliğinin yönetimini ele geçiriyorlar. Hayvanların önderleriyse, en akıllıları olarak gördükleri domuzlar.
Başlarda her şey adaletli bir şekilde, tam da hayal ettikleri gibi ilerliyor. Ancak zamanla domuzların yönetimi de yozlaşıyor. İnsanlardan çok daha baskıcı ve acımasız oluyorlar. Bir süre sonra insanlarla domuzları birbirinden ayıramıyor hayvanlar.


''Şunu da unutmayın ki, insana karşı savaşırken sonunda ona benzememeliyiz. Onu alt ettiğimiz zaman bile, onun kötü alışkanlıklarını benimsemeye kalkmayın.''


Kitap 'bir peri masalı' olarak anılıyor. Oldukça acımasız bir masal olsa gerek bu. Yazar, bu romanı Stalin'i eleştirmek adına yazmış aslında. Romandaki önder domuz Stalin, diğer kahramanlar ise baskı ortamında olabilecek çeşitli tiplemeler.
Başta da belirttiğim gibi, Orwell'ın kitapları geçerliliğini kolay kolay yitirmiyor. Hayvan Çiftliği de malesef ki günümüze kadar ulaşan bir konuyu ele alıyor. Hem de oldukça çarpıcı bir şekilde. Yazarın böyle bir konuyu, böyle yaratıcı bir kurguyla ele almasını da ayrıca sevdim.

Kitabın dili de oldukça sade. Yani o konuda da hiçbir çekinceniz olmasın. Hızlı okunabilen ancak üzerinde düşünülmesi gereken kitaplardan biri. Okumanızı tavsiye ederim.
Şimdilik hoşçakalın. Bol kitaplı, güzel günler. :)







16 yorum:

  1. Hayvanların ağzından mevcut düzenin eleştirildiği güzel bir kitap.Okuduğumda beğenmiştim bu kitabı.Emeğine sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çok yaratıcı buldum kurguyu. Ayrıca teşekkürler :)

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. Güzel bir kitap, okumanızı tavsiye ederim :)

      Sil
  3. Henüz okumadığım bir kitap Hayvan Çiftliği. Orwell ile tanışmayı erteleyip duruyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayvan Çiftliği'yle başlayıp 1984'le devamını getirmelisin bence. Yazarın başka kitapları da var tabii ama henüz okumadım ben de. Ama Hayvan Çiftliği güzeldi :)

      Sil
  4. Benim de okuma listemde olan bir kitap.
    Meraklandım iyice

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman en kısa zamanda okumalısınız :)

      Sil
  5. Gerçekten herkesin okuması gereken kitaplardan biri :).

    YanıtlaSil
  6. Yazarın okuduğum ilk kitabıydı :) Ara ara okuyorum bende. Hayvanların üzerinden düzeni eleştirmek çok akıllıca bence o dönemde.
    Korkunç sonla biten bir peri masalı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazar rahatsız edici sonlar yazmakta bir numara sanırım. 1984'ü bitirdiğimde hissettiklerimi kısmen de olsa Hayvan Çiftliği'nde de hissettim. İyi ki bir kez daha okudum diyorum ^^

      Sil
  7. Orwell olmazsa olmazlarımdandır. Okunmalı ve okutulmalı :D

    YanıtlaSil
  8. Çok güzel ve etkileyici bir kitaptı. Orwell'dan daha çok kitap okumaya çalışacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarın sadece 2 kitabını okudum ama eserleri hep bir karamsarlık hissi veriyor. Sanırım tam da bu yüzden başarılı. Ben de başka kitaplarını okumak istiyorum ^^

      Sil