31 Mart 2017 Cuma

Didem Madak..


Sağlam bir halatla çekiyorum acıyı kendime doğru..

Didem Madak. Son dönemde şiirleriyle tanıştığım ve Türk edebiyatının kaybettiği nadide şairlerden. Başarılı bir şair. Hatta çok başarılı bir şair. Ama bir o kadar da güçlü bir kadın. Hayatı hakkında bilgi edinince daha bir başka sevdim onu. Keşke hayatta olsaydı da çiçekli şiirler yazmaya devam etseydi.

Biliyorsunuz Yazarlar köşesinde ara ara bir yazarın hayatını konu edinip o yazar ve kitapları hakkındaki düşüncelerimi paylaşıyorum. Bu sefer de ufak bir değişiklik yapalım, bir şairi tanıyalım istedim.  


"Tehlikeli sayılmam artık.
Kalbimi kalın bir kitabın arasında kuruttum"


Didem Madak 1970 yılı, İzmir doğumlu. Şiirlerinde küçüklüğünde yaşadıklarını yazar aslında. Tabii okuyucularını da kendi yaşanmışlıklarıyla baş başa bırakır. O yüzden de onun şiirlerinde herkesin kendinden bir şeyler bulabileceğini düşünüyorum. 


“Hayatımla ve kadın oluşumla ilgili çözemediğim bazı meselelerim var. Bütün bunlar yokmuş gibi davranıp kitabi şiirler yazamam. Şiirlerim ütüsüz ve buruşuk gezdirdiğim ruhumun diyeti bence. Bu yüzden hepsi benden parçalarla dolu. Bu yüzden biraz ‘kadınsı’, durup dururken bağıran şiirler.”


 Didem Madak bu sözleri söylemiş Varlık Dergisi'nden Müjde Bilir'e. Şiirlerinde hayatın gerçeklerini reddediyor, inkar etmeye çalışıyor ama hayatı ne kadar görmezden gelmeye çalışsa da sonunda gerçeklerle yüzleşiyor. Pek de güzel olmayan gerçeklerle. 

Ölüm, anne, sevgi, aşk gibi temalar üzerine kurulu şiirleri. Aslında bir bakıma iç dünyası bu kelimelerle inşa edilmiş. Şiirlerinde saklamıyor hiç kendini. İçindekileri sözcüklerle haykıran bir kadın. İşte sanırım bu yüzden de başarılı bir şair.


Ben acılarımın başını evcimen telaşlarla okşadım bayım.


Didem Madak ve kardeşinin şiirle tanışması teyzeleri sayesinde olmuş. Teyzeleri, annelerinin ölümünden sonra onlara annelerinin tuttuğu defteri vermiş. Bu defter de şiirlerle doluymuş. Ayrıca teyzelerinin 25 yıllık Varlık Dergisi koleksiyonu da bu şiir defterinin verdiği hissiyatı pekiştirmiş. Böylece de şiire bağlanmış ya zaten Madak.

Didem Madak annesi Füsun'u kaybettiğinde 12, kardeşiyse 7 yaşındaymış. Annesinin ölümü çok etkilemiş Madak'ı. Yıllar üstünü örtememiş bu yaranın. Şiirlerinde de annesinin bahsi sık sık geçer zaten.


Sevgili anneciğim,
Binlerce kez açıldım, binlerce kez kapandım yokluğunda
Kocaman bir dağ lalesi gibi
Ve kapkara göbeğini dünyaya fırlatacakmış gibi duran.


Dokuz Eylül Hukuk Fakültesi'nde okumuştur aynı zamanda. Ancak üniversitenin ilk yılında evlenmiş ve okulu bırakmıştır. Genç yaşında yaptığı bu evlilik çok da uzun sürmez. Boşandıktan sonra bir bodrum katında başlar şiirlerini yazmaya. Sonrasında yarıda bıraktığı Hukuk Fakültesi'ni bitirir.
Ancak mezun olduktan sonra çeşitli işlerle uğraşmıştır. İlk kitabı olan Grapon Kağıtları ile İnkılap Şiir Ödülü'nü kazanmıştır. Sonrasında da çeşitli eserler kazandırmıştır bizlere.
Yazdığı şiirleri içini dökmek için yazar. Başka bir kaygısı yoktur. 



2005 yılında eşi Timurla evlenir ve Füsun isimli bir kızları olur. Kızının doğumundan sonraysa şiir yazamaz.
Sonrasındaysa tarih tekerrür eder sanki. Hem de en acı şekliyle. Tıpkı annesi gibi genç yaşında hayatını yitirir Madak. Henüz 41 yaşında kolon kanserine yenilir. O annesi Füsun'suz büyümüştür. Onun Füsun'u da onsuz büyümek zorunda kalır. 
Allah rahmet eylesin, huzurla yatsın toprağında. 

İyiki de yazmış, sadece yazmış ve yazmış. Şiirlerine bir göz atmanızı tavsiye ederim. Şimdilik hoşçakalın. Güzel günler.



6 yorum:

  1. Dün Mart Favorilerinde Didem Madak'ın ismini okumuştum ama şiirlerini açmamıştım. Kitaplardan pasajlar gönderen ve cumartesi günleri şiir gönderen bir siteye email üyeliğim var, oradan da bugün senin en sevdiğin şiiri Siz Aşktan Ne Anlarsınız Bayım geldi. Güzel bir tesadüf oldu, aklımda sen vardın okurken. :)
    Röportajında dediği gibi yazar ruhunun kırışıklarını da katmış şiirine, bazı satırları çok hoşuma gitti. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de hoş bir tesadüf olmuş. En çok da böyle kendi yaşanmışlıklarını sözcüklere döken şair ve yazarları seviyorum ben :)

      Sil
  2. Çok üzüldüm.Kalanlar için çok zor bir drum.Allah rahmet eylesin insallah.Sözleridr çok etkiliydi.Tesekkür ederim bilgilendirdign icin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne demek. Didem Madak'ı şiirleriyle sevmiştim başlarda ben de. Ama sonrasında şiirlerinin iç yüzünü öğrenince daha da bir sevdim onu.

      Sil
  3. Haydaa bu kadar olur! Didem madak'la ben de daha dün tanıştım. Şimdi de burada görüyorum. Bazen bir şeyler "beni gör" diye önüne çıkıyor herhalde. Ama gerçekten çok acıklı bir öyküsü var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Didem Madak gerçekten çok başarılı bir şair. Aynı zamanda da çok güçlü bir insan. En çok da şair olmak, bir yerlere gelmek için değil de, sadece içindekileri sözcüklere haykırmak için yazmaya başlamasını sevdim. Güzel bir tesadüf olmuş ayrıca :)

      Sil