14 Aralık 2016 Çarşamba

Klasiklerden Okumaya Başlamak İsteyenlere Tavsiyeler


Herkese merhaba. Aslına bakarsanız klasik kitaplarla ilgili bir yazı yazmak uzun zamandır aklımda olan bir şeydi ama buna bir türlü cesaret edemedim sanırım. Aslında son 2-3 yıldır ara ara klasiklerden de okumaya çalışsam da bu konuda çok donanımlı olduğumu söyleyemeyeceğim malesef; çünkü daha okumadığım, okuyamadığım, pek çok okunması gereken ve en önemlisi de gerçekten okumak istediğim klasik kitap var. 
Yeri gelmişken bu konuya da biraz değinmek istiyorum aslında. Hani belli bir kesim tarafından okunan kitabın türü yargılanır, burun kıvrılır, hatta ve hatta o belli kesim okuduğumuz tür hakkında nutuk çeker ya, işte bütün bu 'ben iyi bir okuyucuyum' tavırlarına acayip sinir oluyorum. İnsanı okumaktan soğutuyorlar hani. Hayır yani, sen gidipte ortaokul çağındaki bir çocuğa (atıyorum) Suç ve Ceza'yı tam metin okuturursan çocuk tabiki de sıkılır, bunalır, hatta belki de eline kitap almaz artık. Allah'tan ben kitapları, her şeye rağmen, bırakmadım. Zaten yaş ilerledikçe her şey gibi insanın kitap zevki de değişiyor. Bundan da olacak ki, ben de eskiden okumaktan keyif aldığım kitapları o kadar da sevmiyorum artık. Tabi göz bebeklerim hariç. (HP, Açlık Oyunları vs. vs.)
Yine lafı fazla uzatıp içimi döktüğüme göre, gönül rahatlığıyla asıl konumuza geçebilirim sanırım.



Yeri geldiğinde her yazımda belirttiğim gibi, klasik okumaya yeni başlayacaklara, bilhassa klasiklerden kaçanlara önerebileceğim kitapların başında Stefan Zweig kitapları geliyor. Genel olarak yazarın üslubunu sevdiğimden özellikle belirtebileceğim bir kitap yok. Ayrım yapamıyorum malesef ama siz herhangi birinden başlayıp da devamını getirebilirsiniz tabi. Bence devamını mutlaka getirmelisiniz de.



Kitaplıkta gözüme çarpan diğer bir grup da bu oldu. Zaten incecik kitaplar. Ama tabi etkileri, inceliklerinin tam zıttı olarak üstümde büyük olmuştu.
Ayrıca klasiklerden sayılıyor mu bilmiyorum ama (büyük ihtimalle sayılmıyor) Paulo Coelho'nun Veronika Ölmek İstiyor isimli kitabını da öneririm.



Bunlar da diğer önereceğim ve doğal olarak sevdiğim diğer klasikler. Özellikle de Jane Austen kitaplarına, hatta yazarın kendisine bayılıyorum. Ah bir de şu dönem farkı olmasaydı da yazarla tanışabilseydim ne müthiş olurdu. Hayaller, hayaller.. 
Ayrıca fotoğrafta olmayan ama benim çok sevdiğim klasiklerden olan Jane Eyre'i okumanızı da tavsiye ederim. İçinde gizemli olayların olduğu bir klasik arıyorsanız, üstüne daha gizemlisini okumadım şahsen.

Türk klasiklerindense Sabahattin Ali kitapları başlangıç için ideal bence. En azından ben onun kitaplarıyla Türk Edebiyatına merak salmıştım.

Yazıma eklemeyi unuttuğum veya henüz daha okumadığım klasikler varsa affola. Zaten daha hafif kitapları seçmeye çalıştım. Siz de kendi öneri ve düşüncelerinizi benimle paylaşırsanız çok sevinirim. Şimdilik hoşçakalın. Musmutlu, güzel günler. :)






10 yorum:

  1. Klasiklerden cok azini cocukken okumustum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence kendini hazır hissettiğinde, daha doğrusu devamını getirmek istediğin en kısa zamanda klasiklere yeniden başlamalısın. İnsanda farklı bir etki bırakıyorlar ^-^

      Sil
  2. Okuduğum ilk klasik Suç ve Ceza olması gerek belli olay örgüsü olmasından dolayı hiç sıkılmamıştım,belki tam metin güzel bir başlangıç olmaz ama benim gibi sadeleştirilmiş olabilir.Güzel bir yazı teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında bu kişiden kişiye değişen bir durum. Bir arkadaşımın başına gelenden yola çıkarak örnek vermek istedim. Yine de çocuklara, hatta genel olarak kitap okuyanlara okuduğu tür hakkında baskı yapılmasını doğru bulmuyorum, ayrıca da bundan hiç haz etmiyorum. Ne doluyum şu konuda da arkadaş :D

      Sil
  3. Klasikleri dogru duzgun okumaya ben de yeni yeni karar verdim sayilir ve Favori klasigim Gurur ve Onyargi :) onun disinda su aralar modern klasiklerden ilerliyorum, zweig gibi. 😊 Yazin da cok iyi olmus, cok begendim. Oneriler icin tesekkurler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gurur ve Önyargı'nın yeri bende de çok başka ya. Zaten dediğim gibi genel olarak yazarı seviyorum ben. Bir de işin içine kitabın en sevdiğim yüzyılda geçmesi de eklenince tadından yenmiyor :) Zweig'ın tüm kitapları bitene kadar durmak yok, en azından benim de hedefim bu. Ayrıca yararlı olabildiysem ne mutlu. Güzel yorumun için ben teşekkür ederim :))

      Sil
  4. Bence klasik okumak, yaşa göre değil de, isteğe göre biçimlenmeli. :D Çünkü benim ilk romanım Çalıkuşu'ydu, 4. sınıfta okumuştum. Suç ve Ceza'yı da ortaokulda merak etmem üzerine okuyup, sevmiştim. Ama isteksiz birine işkence gibi de gelebilir. :D Jane Austen bir tane, tüm romanlarını toplamaya çalışıyorum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle isteğe, dolayısıyla da kişiye bağlı bence de. Ama herkesi içine çekemiyor klasikler. Bilhassa da çocukları. Şükür ki ben bu konuda hiç sıkıntı yaşamadım. Ama benim asıl kızdığım durum, insanların kendilerini ilgilendirmeyen konular hakkında üstünlük çabasına girerek yorum yapmaları. Vee Jane Austen bir efsane tabiki de :) Ben de çok seviyorum ^-^

      Sil
  5. Çok güzel ve faydalı bir yazı olmuş. Önerilerin de çok yerinde. Zweig'in kitapları klasik okumayı seven / sevmeyen herkesin okuyup beğeneceği türden kitaplar. kendisi favori yazarlarımdan olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zweig benim de favori yazarlarımdan. Elimde okunmadık 1 kitabı kaldı sadece. En yakın alışverişimde yine depolamak istiyorum :)

      Sil