23 Ekim 2016 Pazar

Jane Eyre | Kitap Yorumu

Herkese merhaba. :)
Bazı kitaplar sadece varlıklarıyla bile insanı mutlu edebiliyorlar. Jane Eyre'de benim için o kitaplardan biri haline geldi. 'Charlotte Bronte, iyiki de o kısa yaşamından geriye böyle nadide bir eser bırakmış' diyorum. Kitabın her sayfasını ayrı bir keyifle, ayrı bir merakla okudum. Okuduğum en akıcı klasikti diyebilirim. Ve tabiki bir o kadar güzeldi de. Öyle ki, en sevdiğim klasiklerden biri haline geldi. Tabi hala Gurur ve Önyargı'yla rekabet halindeler ama ikisinin de gönlümdeki yeri ayrı diyip işin içinden sıyrılalım madem. Özellikle de karakterlerinde kendimi bulduğum kitaplara karşı ayrı bir sempati besliyorum. Jane Eyre'yle o kadar çok benziyoruz ki. En sevdiğim kadın karakterlerden biri de Jane Eyre bundan sonra. Öyle içten, gözü kara, sözünü sakınmayan, dobra dobra biri. Ama bir o kadar da kendi halinde, naif, ince ruhlu. Ah Jane! Daha küçücük yaşından itibaren neler yaşadın sen öyle? Bazı yerleri sadece okumakla kalmadım, adeta yaşadım. Ama olayları dallandırıp budaklandırmadan, kafanızı karman çorman etmeden önce birazcık da kitabımızın konusundan bahsedelim bakalım.

Jane Eyre küçük yaşta öksüz kalması üzerine, kendisini hiçbir zaman sevmemiş ve sevmeyecek olan hayattaki tek akrabası yengesine bakımını üstlenmesi gerekçesiyle verilir. Ancak yengesi Jane'i istemez, sadece ölen kocasının vasiyeti üzerine bu öksüz çocuğa bakar. Onu terbiye ettiğini öne sürerek ona kötü davranır. En sonunda Jane'i katı kurallarıyla bilinen bir yatılı okula gönderir. Bu okul aynı zamanda kitabımızın yazarı Charlotte Bronte'nin gittiği okuldur. Jane bu okuldan öğretmen olarak mezun olur ve mezun olduğu okulunda bir süre öğretmenlik yapar. Ancak Jane hayata atılmak istiyordur. Bir gazeteye iş ilanı verir ve Edward Rochester'ın malikanesinde mürebbiye olarak iş bulur. Ve bulduğu bu yeni işle birlikte Jane'nin hayatı gerçekten de değişir. Yeni bir yaşam ona aşkı getirir. 






DİKKAT DİKKAT SPOILER GELİYOR!!!!

Edward ve Jane'nin aşkını daha ilk başından beri destekledim. Ancak Edward'ın Jane'i kandırmasını bir türlü hazmedemedim. Bundan dolayı olacak ki, St John'la Jane'nin tanıştığı ilk andan beri, ki kuzen olduklarını bilmediğim zamanlarda da, onların birlikte olmasını çok istedim. Tamam bir Edward Jane ikilisi olamamışlardı ama ne bileyim işte, Edward'a dargındım o zamanlar. Ama Jane, gözünü karartıp Edward'ı aramak için malikaneye geri dönünce içimde bir umut filizlendi. Ve kitabın sonu tam olarak umduğum şekilde bitti. Şu an gerçekten de içim acayip rahat bu konuda.

SPOILER BİTTİ. YAZININ DEVAMINI GÖNÜL RAHATLIĞIYLA OKUYABİLİRSİNİZ!!!!


Kitapta post-it'lemediğim yer kalmadı neredeyse. Bir çok yeri okurken , iyi kötü fark etmez, dudaklarımda durmadan bir tebessüm vardı. Ve inanın bu durum bir yerden sonra benim için bile garip kaçmaya başladı ama ne yapayım işte, kitabı o kadar çok sevdim ki. 
Yeni yeni klasik okumaya başlayanlara, klasik kitap arayışında olanlara, hatta bilhassa da klasiklerden ardına bakmadan kaçanlara Jane Eyre'i gönül rahatlığıyla öneririm. Böylece klasikleri sevebilirsiniz belki de. En yakın zamanda kitabın filmini de izlemeyi istiyorum ama 2006 yapımını mı izlesem, 2011 yapımını mı bir türlü karar veremedim. Filmini izlemiş olanlar karar verme konusunda bana yardımcı olurlarsa çok sevinirim. Ayrıca kitap hakkındaki görüşlerinizi yorum olarak bırakabilirsiniz.
Şimdilik hoşçakalın. Bol kitaplı, musmutlu günler. :)






12 yorum:

  1. Bende okumak istiyorum da ne zaman kısmet olur bilmiyorum :) Mini dizisi de olması lazım ona da bir bak ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence hiç erteleme derim. Belki garip gelecek ama ben ilk kez içinde gizemli olayların durulmadığı bir klasik okudum. Belki bu söylediğim beklentini yükseltecek ama eminim sen de kitabı beğeneceksin. Dizisine de bakarım bir ara :))

      Sil
  2. Kitabı beğendiğine çok sevindim. Zaten benim en bi çok sevdiğim klasik olduğunu biliyorsundur :D Filmlerini izleme hiç, ben izleme gafletinde bulundum ve ı-ıh.. Hiçbir uyarlaması kitap kadar güzel değil, hayal kırıklığı büyük oluyor.. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa, sana bir itirafta bulunmak istiyorum. Senin yorumlarından sonra okumayı ertelediğim güzelim kitapları okumaya başladım ve istisnasız hepsine bayıldım. Çok çok çok teşekkür ederim :)) Filmleri de kitabından bağımsız olarak düşünüp değerlendiririz o zaman artık ^^

      Sil
  3. Bu kitabı bende okumak istiyorum da henüz okuyamadım, sen de öyle güzel anlatmışsın ki insan iyice merak ediyor. :D
    Bu arada seni mim'ledim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oku oku :D Aaa, hemen bakıyorum, teşekkürler bu arada :))

      Sil
  4. Jane Eyre benim de sevdiğim klasiklerden. Ben de karakteri kendime yakıştırmıştım. Kitapta senin de dediğin gibi altı çizilesi çok güzel cümleler vardı. Keşke birkaç tanesini yazsaydın buraya. Hangi cümlelerin hoşuna gittiğini öğrenmek isterdim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O kadar çoktular ki, o zaman işin içinden çıkamamıştım. Sanırım ondan olacak ki yazmamışım alıntıları. Ama belki ara ara alıntılar başlığı altında yeni bir yazıyla paylaşırım. Ayrıca kitabı ileride tekrar okumak istiyorum ^^

      Sil
  5. Nasıl bir güzelliktir bu nasıl güzel bir tesadüftür? Kitap elimde ve kitaptan bölümler okuyarak video yapıyordum . Biraz ara vereyim dedim neti açtım ve karşımda Jane Eyre 😳😳

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok hoş ve ilginç bir tesadüf olmuş gerçekten de. Videonuzu da merak ettim şimdi :)

      Sil
  6. Ben de ingilizce türkçe beraber okuyorum şuan. Olayları çok merak ettiğimden çeviriyi dün bitirdim sayılır dil ve betimlemeler çok güzel duygular çok güzel ifade edilmiş fakat hala Edward ın kör ve sakat kalmasına üzülüyorum keşke öyle olmasaydı zira Edward da özünde iyi bi insan ve başkası için Sakat kaldı. Çok üzüldüm��

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Edward için ben de çok üzülmüştüm ama bazı şeyler düzeliyor Jane ve Edward ikilisi için. En azından birbirlerine olan kocaman aşkları var. Bu durum beni avutuyor, hatta çok şanslı olduklarını bile düşünüyorum. Çünkü her ne olursa olsun birbirlerine sahipler. Kitabı orjinal dilinden okumayı ben de çok istiyorum ama kendime güvenemiyorum sanırım ^^

      Sil