27 Eylül 2016 Salı

Yazarlar #8 | Roald Dahl


Eminim bir çoğunuz Roald Dahl'ı öyle ya da böyle bir şekilde tanıyordur. Ama hala çıkaramadıysanız, size ufak bir ipucu: Matilda, Charlie'nin Çikolata Fabrikası, Dev Şeftali ve daha nice güzel çocuk kitabının yazarından bahsediyorum. Benim Roald Dahl kitaplarıyla tanışmam sanırım 10 yaşlarındayken oldu. Sınıf öğretmenimiz ''Dev Şeftali'den'' sınav yapacaktı. Zaten bana kitapları sevdiren kişilerden biri de ilk öğretmenim olmuştur. Şu işe bakın ki, yıllar sonra şimdi de kardeşim okuyor bu güzel kitapları. Tabi ben de onunla beraber eksik kalmış kitaplarını okumaya çalışıyorum yazarın. Şimdi bile bana aynı zevki veriyor bu kitaplar.


''İyimser biri asla çirkin olamaz. Kafanın içindeki güzel düşünceler güneş ışıkları gibi parlar ve hep güzel görünürsün.''



13 Eylül 1916'da Galler'de dünyaya gelen yazarın ailesi Norveçlidir. 1939 yılında hava kuvvetlerine katılır ve 2. Dünya Savaşı boyunca pilot olarak görev yapar. Sonrasında orada tanıştığı romancı C.S.Forester'ın desteğiyle, hava kuvvetlerinde yaşadıklarını yazmaya başlar.



 İlk kitabı, Walt Disney için yazdığı Gremlins olur. Çocuk kitaplarının yanı sıra büyükler için de yazdığı kitap ve oyunları vardır. Ayrıca bu kitabı sonrasında sinemaya uyarlanıp büyük bir izleyici kitlesiyle karşılaşmıştır.


''Lütfen, yalvarıyorum televizyonunuzu çöpe atın ve boşalan yere güzel bir kütüphane kurun.''



1953 yılında Patricia Neal ile evlenmiş ve 1983 yılında boşanmışlardır. 5 çocukları olmuştur. Ama ne yazık ki, ilk çocukları sağlık sorunları nedeniyle yaşamını yitirir. Ailede başka sağlık sorunları da yaşanır. Roald Dahl, oğlunun tedavisi için, beyin cerrahisinde kullanılan bir aletin tasarımcısı olur. Alet tıp literatürüne ''Wade-Dahl-Till Tüpü'' adıyla girer. Dahl'ın bu hassasiyeti, ölümünden sonra ''Roald Dahl's Marvellous Children's Charity'' isimli vakfın kurulmasını sağlar. Ayrıca Roald Dahl kitaplarından elde edilen gelirin bir kısmı da bu vakfa gidiyor. 



Roald Dahl, eserlerini evinin bahçesindeki küçük kulübesinde yazardı ve bu kulübeye ailesi dahil kimseyi sokmazdı. Dahl kitaplarını resimleyen ünlü illüstratör Quentin Blake çok daha şanslıydı. Bu kulübenin içini bir kez görebilmişti. Ayrıca bu ikili, sözcükler ve çizgilerin mükkemmel uyumunu yakalamışlardı.



23 Kasım 1996'da hayata gözlerini yumdu. Ailesi onun için Viking cenazesine benzer bir cenaze düzenlemiş ve yazar bilardo sopaları, bir miktar iyi kalite şarap, çikolata, HB kurşun kalemler ve elektrikli testeresiyle beraber gömülmüş. 



Roald Dahl kitaplarında kaybolmamışsanız inanın ne kaçırdığınızı bilmiyorsunuz. Etrafınızdaki çocukları, kendi çocuklarınızı, hatta kendinizi Roald Dahl kitaplarıyla tanıştırın. İnanın asla pişman olmayacaksınız.


''Sihire inanmayanlar, onu asla bulamayacaktır.''



KAYNAKÇA









6 yorum:

  1. Filmleri biliyordum ama kitap olduklarını hiç bilmiyordum sayende güzel bir yazarla tanıştım teşekkürler^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne demek, ne mutlu bana o zaman :) Her ne kadar çocuk kitabı yazarı olarak bilinse de, ben her yaşa hitap edebilen bir yazar olarak görüyorum Roald Dahl'ı.

      Sil
  2. Kitaplarını ben de severek okumuştum, özellikle Charlie'yi :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Charlie'yi kim sevmez ki? Kitabını da filmini de çok seviyorum ben de ^^

      Sil
  3. Filmler evet ama kitap durumunu tam bilmiyordum. İyi oldu bilmem Fon müzigin harika ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazım amacına ulaştıysa ne mutlu bana o zaman. Bu arada çok teşekkür ederim :))

      Sil